Κυριακή 25 Απριλίου 2010

Καθαρή η Καλντέρα, αν και εν δυνάμει «βόμβα» ρύπανσης το πλοίο

Tον βυθό της Καλντέρας εξακολουθεί να ατενίζει τρία χρόνια τώρα το κρουαζιερόπλοιο «Sea Diamond» και το Ελληνικό Κέντρο Θαλάσσιων Ερευνών (ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε.) παρακολουθεί την περιοχή διερευνώντας για τυχόν ρύπανση από χημικές ουσίες στον όρμο Αθηνιού.

Το ενθαρρυντικό είναι ότι από τις φετινές μετρήσεις της επιστημονικής ομάδας του ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε. δεν διαπιστώθηκε κάποια επιβάρυνση ή ρύπανση στο θαλάσσιο οικοσύστημα της Καλντέρας, ενώ και οι βιοκοινωνίες του βυθού φαίνεται ότι ανακάμπτουν από τη μικρή διατάραξη που είχε διαπιστωθεί αμέσως μετά το ατύχημα.
Ωστόσο, όπως επισημαίνουν οι ερευνητές, το κουφάρι του κρουαζιερόπλοιου είναι μια εν δυνάμει «βόμβα» ρύπανσης.
«Τα αποτελέσματα δείχνουν επανάκαμψη της αφθονίας των θαλάσσιων οργανισμών και των πυκνοτήτων των πληθυσμών τους. Συνολικά προσδιορίστηκαν από 5 σταθμούς μέτρησης 153 είδη βενθικών οργανισμών και καταμετρήθηκαν 708 άτομα», επισημαίνει ο υπεύθυνος του προγράμματος παρακολούθησης του ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε. χημικός-ωκεανογράφος Ιωάννης Χατζηανέστης.
Επιπτώσεις
«Γενικά η κατάσταση της περιοχής της Καλντέρας δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως αδιατάρακτη, αλλά όπως και η ευρύτερη περιοχή της Θήρας σαν ελαφρώς έως μέτρια διαταραγμένη. Αυτό δεν μπορεί να αποδοθεί μόνο στις επιπτώσεις του ναυαγίου, αλλά και σε ανθρωπογενείς αιτίες, για παράδειγμα οργανικός εμπλουτισμός από αστικά λύματα, κίνηση πλοίων κ.λπ. Αδιατάρακτες συνθήκες ίσως υπήρχαν στην περιοχή πριν από 25 χρόνια, όμως η κίνηση του λιμανιού της Θήρας και οι επεκτεινόμενες τουριστικές-αστικές πιέσεις συνετέλεσαν στην απόκλιση από την αδιατάρακτη κατάσταση», συμπληρώνει ο κ. Χατζηανέστης.
Από τις μετρήσεις και αναλύσεις που διενεργήθηκαν στην ευρύτερη περιοχή της Καλντέρας τον Ιανουάριο του 2010 προκύπτουν τα εξής συμπεράσματα: Οι συγκεντρώσεις των πετρελαϊκών υδρογονανθράκων ήταν εξαιρετικά μικρές και παρόμοιες με αυτές που ανιχνεύονται σε μη ρυπασμένες θαλάσσιες περιοχές.
Οι συγκεντρώσεις των αλειφατικών υδρογονανθράκων στα θαλάσσια ιζήματα ήταν, όπως κατά τη διάρκεια του 2007 και 2008, ιδιαίτερα μικρές σε όλα τα δείγματα (<20 μg/g), γεγονός που δείχνει ότι δεν υπήρχαν ίχνη πετρελαϊκής ρύπανσης στον θαλάσσιο βυθό.
Οι συγκεντρώσεις των πολυκυκλικών αρωματικών υδρογονανθράκων (ΠΑΥ) ήταν επίσης εξαιρετικά μικρές σε όλα τα δείγματα (<100 ng/g) με εξαίρεση τους σταθμούς SN7, SN6a, όπου βρέθηκαν ελαφρά αυξημένες τιμές όπως ακριβώς είχαν βρεθεί και κατά τη διάρκεια του 2007 και 2008.
Σύμφωνα με το ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε., η μικρή αυτή επιβάρυνση στα συγκεκριμένα σημεία, οφείλονται σε ΠΑΥ που έχουν πυρολυτική προέλευση και επομένως δεν φαίνεται να σχετίζονται με το ατύχημα αλλά με κάποια άλλη ανθρωπογενή πηγή, πιθανότατα από την πόλη των Φηρών ή και τις δραστηριότητες στο λιμάνι του Αθηνιού.
Σχετικά με τις υπόλοιπες οργανικές ουσίες ανθρωπογενούς προέλευσης δεν παρατηρήθηκαν σε κανένα σταθμό και βάθος ενδείξεις επιβάρυνσης από το ναυάγιο. Οι ουσίες που ανιχνεύθηκαν ήταν κυρίως διάφοροι φθαλικοί εστέρες σε συγκεντρώσεις που είναι αναμενόμενες. Οπως είναι γνωστό, οι ενώσεις αυτές περιέχονται στα πλαστικά και για τον λόγο αυτό είναι ευρέως διαδεδομένες στο περιβάλλον.
Οι συγκεντρώσεις των βαρέων μετάλλων βρέθηκαν σε όλα τα βάθη ιδιαίτερα χαμηλές και παρόμοιες με αυτές που ανιχνεύονται στην ανοιχτή θάλασσα.
«Σε αντίθεση με τις προηγούμενες περιόδους δειγματοληψιών, λέει ο κ. Χατζηανέστης, δεν διαπιστώθηκε καμία επιβάρυνση στο σημείο του ναυαγίου, ενώ μια μικρή τάση αύξησης των τιμών του ψευδαργύρου, δεν επιβεβαιώνεται. Σαφέστερα και ακριβέστερα συμπεράσματα θα εξαχθούν μετά την ολοκλήρωση και της επόμενης σειράς μετρήσεων, που θα περιλαμβάνουν και τα αποτέλεσμα της μελέτης της βιοσυσσώρευσης των ρύπων σε οστρακοειδή (μύδια) που τοποθετήθηκαν στην περιοχή για τον σκοπό αυτό.
ΠΡΟΒΛΗΜΑ
«Η διάβρωση των τοιχωμάτων του πλοίου»
Το βυθισμένο πλοίο εξακολουθεί να είναι μια εν δυνάμει πηγή ρύπανσης, η οποία δεν γνωρίζουμε πότε θα ενεργοποιηθεί. Δηλαδή, όταν θα αρχίσει να προχωράει η διάβρωση των τοιχωμάτων του πλοίου, τόσο από τα μέταλλα όσο και από τον εξοπλισμό που περιέχει, ηλεκτρικές συσκευές, χρώματα, λιπαντέλαια κ.ά., τότε θα υπάρξουν σοβαρά προβλήματα ρύπανσης. Επομένως είναι απολύτως αναγκαία η απομάκρυνση του ναυαγίου από την Καλντέρα και μάλιστα δεν θα πρέπει το πλοίο να κοπεί σε κομμάτια, διότι θα ρυπάνει τον όρμο», λέει ο χημικός-ωκεανογράφος.
Πρόεδρος Οίας
«Ο κ. Πάγκαλος δεσμεύτηκε ότι σύντομα θα ανελκυστεί»
Στο στάδιο της προανάκρισης βρίσκεται σήμερα η υπόθεση, τρία χρόνια μετά? Η αγανάκτηση των κατοίκων της Σαντορίνης ξεχειλίζει, αφού βλέπουν ότι δεν έχει γίνει καμία πρόοδος.
«Το μεγάλο μας άγχος είναι το γεγονός ότι η μονάδα αφαλάτωσης από την οποία υδρευόμαστε αντλεί νερό λίγα μίλια πιο πέρα από το ναυάγιο», λέει ο πρόεδρος της Κοινότητας Οίας Γιώργος Χάλαρης. «Ακούμε ότι ο ''ρυπαίνων πληρώνει'', στην περίπτωσή μας όμως κανείς δεν έχει πληρώσει εδώ και 3 χρόνια. Το νηολόγιο του πλοίου είναι σε ισχύ, αλλά η υπόθεση βρίσκεται ακόμη στην προανάκριση.
Ζητούμε την ανέλκυση του και για να επιτευχθεί αυτό, θα πρέπει να αναλάβει την υπόθεση το υπ. Εμπορικής Ναυτιλίας, το οποίο διαθέτει έμπειρο νομικό τμήμα και αυτό προβλέπει και η νομοθεσία. Ευελπιστούμε ότι σύντομα θα υπάρξουν θετικές εξελίξεις, καθώς ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, Θεόδωρος Πάγκαλος, δεσμεύτηκε ότι θα μεριμνήσει προσωπικά για το ζήτημα και μάλιστα θα έχουμε συνάντηση μαζί του μες στις επόμενες ημέρες», συμπληρώνει ο κ. Χάλαρης.
ΔΙΟΝΥΣΙΑ ΛΑΓΙΟΥ

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Γράψτε ελεύθερα την άποψή σας!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...